Zpravodaj

Novinky v zákonech pro rok 2021, nekomentované v jiných článcích tohoto webu, přináším v rychlém přehledu. Aktualizace a úpravy (A) dne 22. 2. 2021.

• PRÁCE a MZDY
  • Základní pracovněprávní vztah nemůže být mezi manžely nebo partnery.
  • Je zrušena superhrubá mzda.
  • Výpověď dohodou nepodepisujte. Právně způsobilá je Dohoda o ukončení pracovního poměru případně Výpověď daná zaměstnavatelem.
  • FINANČNÍ SPRÁVA A DANĚ
  • Tzv. generální pardon ministryně financí se nevztahuje na porušení data splatnosti daní.
  • Banky ověří identitu klientů vůči veřejné správě, tzv. bankovní identita.
  • Toleranční lhůta pro podání daňového přiznání je zrušena.
  • Jsou zavedeny nové lhůty pro podání daňových přiznání.
  • Zrušena je solidární daň při výpočtu DPFO.
  • Nájem staveb pro trvalé bydlení je osvobozen od DPH.
  • Termíny daňových povinnosti (Daňový kalendář) jsou zveřejněny ve FZ 37/2020.
  • Dne 1. 7. 2021 vstoupí v platnost nové ustanovení o DPH při prodeji zboží na dálku.
  • V systému EET trvá toleranční období, tj. není nutné evidovat tržby do 31. 12. 2022.
  • V hotovosti můžete během 1 kalendářního dne zaplatit jiné osobě 350.000,- Kč. Limit je nezměněn od r. 2019.
  • OBCHODNÍ KORPORACE
  • Novela zákona o obchodních korporacích umožňuje, aby s podílem bylo spojeno právo jmenovat jednoho nebo více jednatelů.     A
  • Společník nepřítomný na jednání valné hromady může dodatečně písemně vykonat své hlasovací právo.     A
  • Na návrh insolvenčního správce nebo věřitele obchodní korporace může soud rozhodnout, že člen statutárního orgánu (i bývalý člen) ručí za splnění povinností korporace.     A
  • Bezúplatné plnění společníkovi a osobě jemu blízké  nesmí obchodní korporace poskytnout.     A
  • Novela ZOK ruší orgán statutárního ředitele.
  • Voleným orgánem korporace nebo družstva nesmí být právnická osoba, ale osoba, která ji bude ve funkci zastupovat. Podléhá zápisu do OR.
  • Korporaci, která nepředloží účetní závěrku dvě po sobě následující období,  bude možné zrušit soudem z úřední povinnosti.
  • Středně velkou a velkou korporaci můžete prodat za 10,5 násobek EBITDY.
  • Od roku 2016 je v soukromém právu považován e-mail za platné právní jednání. Je-li v e-mailu uvedeno jméno, lze jméno považovat za prostý elektronický podpis. Shodují se na tom ustanovení Občanského zákoníku, označovaného jako OZ (zákon č. 40/1964 Sb.) i Občanský zákoník, známější jako NOZ (zákon č. 89/20212 Sb.).
  • COVID
  • V průběhu nouzového stavu a krizových opatření byly nařízeny zákazy prodeje služeb, které se nevztahují na realitní zprostředkování, činnosti účetních poradců, vedení účetnictví a vedení daňové evidence. (Sbírka zákonů, Ročník 2020, Částka 42).