EET 1. díl
Zákon číslo 112/2016 Sb. – Zákon o evidenci tržeb, vyšel ve Sbírce zákonů 13. dubna 2016 a účinnosti nabývá dne 1. prosince 2016.
Dotčeným osobám a firmám výslovně doporučuji podrobně se seznámit se zákonem č. 112/2016 Sb.. Níže uvádím vlastní komentář a postřehy k vybraným problematikám tohoto zákona.
EET podléhá poplatník daně z příjmů fyzických osob a poplatník daně z příjmů právnických osob. Ten je povinen před přijetím první evidované tržby podat správci daně žádost o autentizační údaje. Je také povinen oznámit údaje o provozovnách, ve kterých provádí činnosti a ze kterých budou plynout EET, oznámí i údaje o internetových stránkách, na kterých je nabízeno zboží nebo služby. Na místě, kde se EET uskutečňují, musí být viditelně umístěno označení, že provozovna podléhá EET. V případě prodeje přes internetové stránky musí být oznámení umístěno na stránkách, kde je zboží nebo služby nabízeno. Obsah informačního oznámení je detailně popsán v §25 Zákona o evidenci tržeb.
*)Např. platební kartou debetní, kreditní i virtuální (on-line prostřednictvím internetu) [bylo zrušeno od 1. 3. 2018], dárkové karty, platby stravenkami, poukázky a kupony na zboží nebo služby, platba žetony nahrazující měnu, platba bitcoiny, platby prostřednictvím speciálních kartiček, elektronické peněženky a čipové karty (nejdříve provedu „nabití,“ následně čerpám kredit), bezkontaktní nálepka, platební brána (PayU, PayPal apod.) [bylo zrušeno od 1. 3. 2018].
EET se týká všech podnikatelů bez ohledu na to, zda jsou plátci DPH či nikoliv, přijímají-li za své zboží a služby platby (tabulka č. 1), které jsou příjmem z podnikání nebo zahrnují příjem z podnikání a nevztahuje se na ně výjimka. Toto platí i pro podnikatele, nemající kamennou provozovnu (např. stánkaři, kolotoče, kempy), na které se také vztahuje tento zákon, a tomuto zákonu také podléhají. Zákon nerozlišuje přijetí tržby v české či zahraniční měně.
Tržby, kterých se EET nedotkne, jsou tržby specifikované v § 12 Zákona o evidenci tržeb.
Komentář k vybraným tržbám:
EET nepodléhají tržby z prodeje zboží a služeb, realizovaných prostřednictvím samostatných prodejních automatů, které nejsou připojeny k síti a nejsou vybaveny tiskárnou.
Samoobslužné pokladny v supermarketech EET podléhají.
EET v záležitosti spropitného, má dvě řešení:
a) Je-li spropitné rozdělováno zaměstnancům, EET nepodléhá.
b) Pokud se spropitné nerozděluje, ale tvoří příjem provozovatele zařízení, jedná se o příjem ze samostatné výdělečné činnosti a EET podléhá.
Zákonu o EET nepodléhají příjmy z příležitostných činností, které nemají povahu podnikání. Pokud však někdo tímto způsobem podniká, a to i nepravidelně, tomuto zákonu podléhá. K tomu je nutné vysvětlit:
a) Pokud jednou za čas sklidíte z vlastní zahrádky zeleninu, ovoce, natrháte květiny, prodáte přebytek medu, jedná se o příležitostnou činnost neboli občasný přivýdělek, nikoliv o podnikání, a proto EET nepodléháte.
b) Prodáváte-li pravidelně na farmářských a obdobných trzích nebo občerstvení na plesech a zábavách, jedná se o podnikání, sice nárazové nebo občasné, ale v tomto případu podléháte EET.
c) Pořádání každoročního výročního plesu nebo zábavy nemá povahu podnikání a příjmy EET nepodléhají.
d) Příležitostný prodej majetku, kdy zaměstnanec odkoupí od zaměstnavatele vyřazený majetek společnosti, EET nepodléhá.
Pro elektronickou evidenci tržeb není nutné pořizovat registrační pokladnu. Evidence je možná i pomocí „chytrého“ telefonu nebo pomocí tabletu, ke kterým se připojí malá příruční tiskárna na účtenky. Toto řešení je vhodné zejména drobné prodejce a stánkaře. Do telefonu nebo tabletu si stačí nainstalovat speciální aplikaci, která zvládá EET.
Se zákonem o EET byl přijat také doprovodný zákon č. 113/2016 Sb., ve kterém je uvedeno.“
V zákonu o daních z příjmů se přidává § 35 bc -cituji:
„1)Výše slevy na evidenci tržeb činí 5.000,– Kč. Sleva na dani činí nejvýše částku ve výši kladného rozdílu mezi 15% dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka.
2)Slevu na evidenci tržeb lze uplatnit pouze ve zdaňovacím období, ve kterém poplatník poprvé zaevidoval tržbu, kterou má podle zákona o evidenci tržeb povinnost evidovat.“
V zákonu o dani z přidané hodnoty, v příloze č. 2, se doplňuje text, jehož interpretaci lze přehledně a stručně vysvětlit takto: „U stravovacích služeb se snižuje sazba DPH z 21% na 15% (k 1. 12. 2016) mimo alkoholických nápojů.“
Přehled harmonogramu zavedení EET je:
Specifikace činností jednotlivých fází:
Tabulka č. 4 – kódy CZ-NACE pro 3. vlnu EET
- 01 (Rostlinná a živočišná výroba, myslivost)
- 02 (Lesnictví a těžba dřeva)
- 03 (Rybolov a akvakultura)
- 05 (Těžba úprava černého a hnědého uhlí)
- 06 (Těžba ropy a zemního plynu)
- 07 (Těžba a úprava rud)
- 08 (Ostatní těžba a dobývání)
- 09 (Podpůrné činnosti při těžbě)
- 10 (Výroba potravinářských výrobků)
- 11 (Výroba nápojů)
- 12 (Výroba tabákových výrobků)
- 18 (Tisk a rozmnožování nahraných nosičů)
- 19 (Výroba koksu a rafinovaných ropných produktů)
- 20.1 (Výroba základních chemických látek, hnojiv a dusíkatých sloučenin…)
- 20.2 (Výroba pesticidů a jiných agrochemických přípravků)
- 20.3 (Výroba nátěrových barev, laků a jiných nátěrových materiálů…)
- 20.5 (Výroba ostatních chemických výrobků)
- 20.6 (Výroba chemických vláken)
- 21 (Výroba základních farmaceutických výrobků a přípravků)
- 24 (Výroba základních kovů, hutní zpracování kovů, slévárenství)
- 26 (Výroba počítačů, elektronických a optických přístrojů a zařízení)
- 27 (Výroba elektrických zařízení)
- 28 (Výroba strojů a zařízení j. n.)
- 29 (Výroba motorových vozidel (kromě motocyklů), přívěsů a návěsů
- 30 (Výroba ostatních dopravních prostředků a zařízení)
- 35 (Výroba a rozvod elektřiny, plynu tepla a klimatizovaného vzduchu
- 36 (Shromažďování, úprava a rozvod vody)
- 37 (Činnosti související s odpadními vodami)
- 38 (Shromažďování, sběr a odstraňování odpadů, úprava odpadů)
- 39 (Sanace a jiné činnosti související s odpady)
- 41 (Výstavba budov)
- 42 (Inženýrské stavitelství)
- 45.2 (Opravy a údržba motorových vozidel, kromě motocyklů)
- 49 (Pozemní a potrubní doprava)
- 50 (Vodní doprava)
- 51 (Letecká doprava)
- 52 (Skladování a vedlejší činnosti v dopravě)
- 53 (Poštovní a kurýrní činnosti)
- 56 (Stravování a pohostinství) Poznámka autora: které není stravovací službou
- 58 (Vydavatelské činnosti)
- 59 (Činnosti v oblasti filmů, videozáznamů a TV programů…)
- 60 (Tvorba programů a vysílání)
- 61 (Telekomunikační činnosti)
- 62 (Činnost v oblasti informačních technologií)
- 63 (Informační činnosti)
- 64 (Finanční zprostředkování, kromě pojišťovnictví a penzijního financování)
- 65 (Pojištění, zajištění a penzijní financování, kromě povinného soc. zabezpečení)
- 66 (Ostatní finanční činnosti)
- 68 (Činnosti v oblasti nemovitostí)
- 69 (Právní a účetnické činnosti)
- 70 (Činnosti vedení podniků, poradenství v oblasti řízení)
- 71 (Architektonické a inženýrské činnosti, technické zkoušky a analýzy)
- 72 (Výzkum a vývoj)
- 73 (Reklama a průzkum trhu)
- 74 (Ostatní profesní, vědecké a technické činnosti)
- 75 (Veterinární činnosti)
- 77 (Činnosti v oblasti pronájmu a operativního leasingu)
- 78 (Činnosti související se zaměstnáním)
- 79 (Činnosti cestovních agentur, kanceláří a jiné rezervační a související činnosti)
- 80 (Bezpečnostní a pátrací činnosti)
- 81 (Činnosti související se stavbami a úpravou krajiny)
- 82 (Administrativní, kancelářské a jiné podpůrné činnosti pro podnikání)
- 84 (Veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení)
- 85 (Vzdělávání)
- 86 (Zdravotní péče)
- 87 (Pobytové služby sociální péče)
- 88 (Ambulantní nebo terénní sociální služby)
- 90 (Tvůrčí, umělecké a zábavní činnosti)
- 91 (Činnosti knihoven, archivů, muzeí a jiných kulturních zařízení)
- 92 (Činnosti heren, kasin a sázkových kanceláří)
- 93 (Sportovní, zábavní a rekreační činnosti)
- 94 (Činnosti organizací sdružujících osoby za účelem prosazování společných zájmů)
- 97 (Činnosti domácností jako zaměstnavatelů domácího personálu)
- 98 (Činnosti domácností produkujících blíže neurčené výrobky a služby…)
- 99 (Činnosti exteritoriálních organizací a orgánů)
Tabulka č. 5 – kódy CZ-NACE pro 4. vlnu EET
- 13 (Výroba textilií)
- 14 (Výroba oděvů)
- 15 (Výroba usní a souvisejících výrobků)
- 16 (Zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků)
- 17 (Výroba papíru a výrobků z papíru)
- 20.4 (Výroba mýdel a detergentů, čistících a leštících prostředků, parfémů)
- 22 (Výroba pryžových a plastových výrobků)
- 23 (Výroba ostatních nekovových minerálních výrobků)
- 25 (Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, kromě strojů a zařízení)
- 31 (Výroba nábytku)
- 32 (Ostatní zpracovatelský průmysl)
- 33 (Opravy a instalace strojů a zařízení)
- 43 (Specializované stavební činnosti)
- 95 (Opravy počítačů a výrobků pro osobní potřebu převážně pro domácnost)
- 96 (Poskytování ostatní osobních služeb)
Odkazy na předmětné zákony:
Zákon č. 112/2016 Sb.
Zákon č. 113/2016 Sb.